Start: SATS Majorstua
Total stigning: 1075 m
Underlag: 20 km asfalt, 60 km grusveier
Ca. sykkeltid 3 ½ – 4 ½ timer

Turen starter fra SATS på Majorstua og innover Maridalsveien. Etter 10 km kommer du til bussholdeplassen ved Hammeren, passer denne, kjør over broen og ta til venstre på grusveien rett etter broen. Etter noen hundre meter passeres en bom på vei opp mot Skjærsjøen. Fra bommen er det ca 3 km med jevn stigning til demningen i enden av Skjærsjøen. Kjør rett frem i krysset ved demningen så du har Skjærsjøen på venstre hånd. Det er en del stigning inn mot Nordmarka skole (Bjørnholt) som passeres etter 18 km. Etter 20 km kommer en lang og bratt utforkjøring. I bunnen av denne er det et kryss, kjør rett over dette og videre over en bro. Ved  23 km kommer et nytt kryss, ta til høyre mot Hakkloa i dette. (Tar du til venstre her kommer du til Kikut). Kjør langs Hakkloa (på høyre hånd) til du kommer til en bro hvor du ser Sandungen på venstre side. Fortsett langs Sandungen i krysset etter broen. Ved 26 km kommer et nytt kryss, hold til venstre langs Sandungen i dette. Enden av Sandungen kommer etter ca. 30 km, hold til venstre og følg videre rundt Sandungen. Følg veien videre i ganske kupert terreng. Etter ca. 34 km passeres serveringen på Sandungen midt i en utforkjøring. I bunnen av bakken kommer en nytt veikryss der du skal holde til venstre mot Heggelivann og Damtjern. Ved ca. 37 km er det en 2 km lang utforkjøring, i bunnen av denne bakken kommer et nytt kryss du skal kjøre rett over og begynne på en liten stigning opp mot Kringla. Ved 40 km ligger Kringla til høyre og et veikryss med skilting til Sørkedalen skole og til Damtjerm/Heggelivann. (Her kan man velge å kjøre rett ned til Sørkedalen skole som stor sett er nedover). Ta til høyre mot Heggelivann som er en 5 km lang tøff stigning. Etter de to første kilometerne med stigning flater det litt ut og man ser ned på Svarten på høyre hånd. Følg med på venstre side av veien på dette flate partiet og se Nordmarkas eldste tre, Svartengrana, som er skiltet spesielt. Treet var 138 år i 1993. Fortsett oppover og følg skiltingen til Heggelivann (til venstre) i de neste kryssene. Etter ca. 54 km kommer et nytt kryss hvor du skal følge skiltingen til Sørkedalen skole. Etter et par kilometer med småkupert terreng begynner utforkjøringen ned til Sørkedalen. Ta til høyre på asfalten nede ved parkeringsplassen og ta til venstre ut av Sørkedalen ved skolen. Følg Sørkedalsveien til Bogstad camping, over Smestad og hjem igjen.