Start:  SATS Majorstua
Total stigning:   656 m
Underlag:   15 km asfalt, 30 km grusveier, 2 km offroad/trillesti
Ca. sykkeltid 2 ½  – 3 ¼ timer

Turen starter fra SATS på Majorstua og innover Maridalsveien. Etter 10 km kommer du til bussholdeplassen ved Hammeren, passer denne, kjør over broen og ta til venstre på grusveien rett etter broen. Etter noen hundre meter passeres en bom på vei opp mot Skjærsjøen. Fra bommen er det ca 3 km med jevn stigning til demningen i enden av Skjærsjøen. Kjør rett frem i krysset ved demningen så du har Skjærsjøen på venstre hånd. Det er en del stigning inn mot Nordmarka skole (Bjørnholt) som passeres etter 18 km. Etter 20 km kommer en lang og bratt utforkjøring. I bunnen av denne er det et kryss, kjør rett over dette og videre over en bro. Ved  23 km kommer et nytt kryss, ta til venstre mot Kikutstua i dette. Kikut ligger bare noen hundre meter fram. Fortsett forbi Kikut og ta til venstre over broen i det neste krysset som kommer etter 25 km og start på 4 km med jevn stigning. Når toppen er nådd går det raskt nedover mot Sørkedalen. Være oppmerksom på avkjøringen til venstre mot Kobberhaughytta ved 30 km. Følg veien oppover til du ved 32 km ser skiltingen for sykkel til Blankvann til høyre. Følg skiltingen i denne trillestien til Blankvann. Når det ikke har regnet er denne stien perfekt å sykle offroad på! Når du kommer til Blankvann er det bare å sette utfor mot Ullevålseter. Den siste kilometeren til Ullevålseter er stigning. Pass på å ta av veien til høyre da motbakken flater ut. Denne veien er ikke skiltet, men Ullevålseter ligger et par hundre meter inne på veien. Følg skiltingen ned til Sognsvann og videre ned til byen.