Start:

15 km asfalt, 47 km grusveier

Ca. sykkeltid

3 – 4 timer

Turen starter fra SATS på Majorstua og innover Maridalsveien. Etter 10 km kommer du til bussholdeplassen ved Hammeren, passer denne, kjør over broen og ta til venstre på grusveien rett etter broen. Etter noen hundre meter passeres en bom på vei opp mot Skjærsjøen. Fra bommen er det ca 3 km med jevn stigning til demningen i enden av Skjærsjøen. Kjør rett frem i krysset ved demningen så du har Skjærsjøen på venstre hånd. Det er en del stigning inn mot Nordmarka skole (Bjørnholt) som passeres etter 18 km. Etter 20 km kommer en lang og bratt utforkjøring. I bunnen av denne er det et kryss, kjør rett over dette og videre over en bro. Ved 23 km kommer et nytt kryss, ta til høyre mot Hakloa i dette. (Tar du til venstre her kommer du til Kikut). Kjør langs Hakloa (på høyre hånd) til du kommer til en bro hvor du ser Sandungen på venstre side. Fortsett langs Sandungen i krysset etter broen. Ved 26 km kommer et nytt kryss, hold til høyre mot Hakadal Verk og Måsjøen i dette. Fortsett mot Hakadal verk til det etter 32 km er skiltet til Trehjørningen, ta til høyre i dette krysset. Trehjøringen kommer etter 35 km, ta til Høyre i krysset med det lille røde huset. Følg denne veien med skilting mot Kikutstua helt til du kommer ut i krysset i bunnen av den bratte bakken du kjørte ned ved 20 km og kjør samme vei tilbake helt til demningen ved Skjærsjøen. Kjør over demningen opp mot Ullevålseter og følg skiltingen ned til venstre mot Songsvann.